Red Bull ger Vettel vingar
Sebastian Vettel var i ledningen från start till mål och tog säsongens sjätte seger i Europas GP i Valencia.
Han är nu historisk eftersom ingen tidigare förare har lyckats att vara som sämst topp två under en säsongs inledande åtta lopp.
Han är en fantastisk förare. Smart och taktisk och jag tror att han redan nu har säkrat världsmästartiteln för 2011.
Well done, Sebastian och Red Bull!
//L
Odramatiskt kval när Vettel tog pole
Samma team i toppen som i botten.
I Q1 körde nästan alla bilar ut på banan under de sista minuterna och det skapade trafik för några av toppförarna. Bland annat var både Red Bulls Mark Webber och Ferraris Felipe Massa illa ute, men klarade sig vidare till Q2 efter att ha pressat på lite i slutet.
Lotus Jarno Trulli hade chansen att kvala ut teamkompisen Heikki Kovalainen på det absolut sista varvet, men efter att han gjort personbästa på två sektorer, snurrade italienaren i den sista kurvan innan målrakan och varvet var förstört.
Alguersuari, Kovalainen, Trulli, Glock, Liuzzi, D'Ambrosio och Karthikayan försvann efter Q1.
Efteråt intervjuade BBC:s Eddie Jordan Jarno Trulli och frågade ut honom om ryktena om att han lägger av med F1 efter denna säsongen, men Trulli dementerade bestämt detta.
I Q2 viftades det med rödflagg med cirka sju minuter kvar efter att Pastor Maldonado i Williams-Cosworth snurrat runt och blivit stående mitt över banan. Rödflagget påverkades mest hemmaföraren Fernando Alonso som var ute på ett riktigt bra varv på nya mjuka däck.
Petrov, Di Resta, Barrichello, Kobayashi, Maldonado, Perez och Buemi försvann efter Q2.
Alonso var först ute när Q3 drog igång och när klockan hade tickat ner till fem minuter var det fortfarande tre förare som inte hade lämnat depån. Nick Heidfeld, Adrian Sutil och Michael Schumacher. Men med 2.40 kvar körde Schumi ut på banan för att göra ett kvalförsök samtidigt som Heidfeld lämnade depån. Sutil kom däremot aldrig ut utan satt parkerad i garaget hela tiden.
Pole position tog som vanligt Sebastian Vettel efter ett odramatiska slut på kvalet och han fick sällskap av teamkomisen Mark Webber i första startled.
Vettel, Webber, Hamilton, Alonso, Massa, Button, Rosbrg, Schumacher, Heidfeld och Sutil.
Nu hoppas Team Trulli på ett bättre lopp i Valencia!
//L
Snart är det dags för kval igen!
Äntligen! Det känns som en hel evighet sedan det var Formel 1 senast, men nu är väntan äntligen över.
Om några timmar ska kvalet till Europas Grand Prix avgöras på motorbanan i spanska Valencia och jag bara längtar.
Kommer Sebastian Vettel att vara lika överlägsen som vanligt? Eller kommer Fernando Alonso visa sin hemmapublik att han fortfarande kan köra fort? Kommer Jarno Trulli att kvala ut sin teamkamrat Heikki Kovalainen ännu en gång och skaffa sig positionen "best of the pack" inför loppet?
Hur det än går så är det verkligen en spännande säsong hittills. Det var riktigt länge sedan det hände så mycket i ett lopp att man knappt har tid att ta en kisspaus om man behöver. Då är nämligen risken överhängande att man missar ganska mycket.
Så se till att vara fördigkissade vid 14-tiden i dag, då kan man nämligen bota midsommarsbaksmällan med världens bästa motorsport!
//L
Gnällington och Uschmacher

Hamilton glad före starten av Kanadas GP.
Sedan har jag fått en ny förare att tycka illa om. Lewis Hamilton gillar att gnälla, tar aldrig på sig något och skyller gärna ifrån sig på andra. Efter Monacos GP påstod han att han alltid blir granskad för incidenter och bestraffad. När han fick frågan varför sa han (fritt översätt): kanske är det för att jag är svart.
Hum, gillar inte alls det uttalandet. Kanske är det så att du får bestraffningar för att det faktiskt är du som ligger bakom incidenterna? Bara en vild gissning. Tror inte att domarna i F1 gått samman i någon hemlig maskopi för att attackera dig för att du är svart. Men återigen, det är bara en vild gissning.

Schumacher och Hamilton i början av Kanadas GP.
Sluta gnälla, väx upp och sluta bete dig som Schumacher ute på banan och vid sidan om. Visa respekt för de andra förarna, kör inte vårdslöst och framför allt, sluta skylla ifrån dig, så ska du se att bestraffningarna upphör och loppen går bättre.
//L
Vilken upplösning av Kanadas GP!

Starten av Kanadas GP gjordes bakom saftey car.
Loppet startade bakom säkerhetsbilen på grund av att ett ihållande regn gjort att banan var mycket blöt på vissa ställen och efter fem varv släpptes förarna iväg med Red Bulls Sebastian Vettel i spetsen.

Webber blev påkörd av Hamilton direkt efter att saftey caren lämnat banan efter starten.
Per omgående körde McLarens Lewis Hamilton in i Red Bulls Mark Webber så att han spann runt och tappade från fjärde till fjortonde plats.

Button ligger före Hamilton strax innan de kör ihop.
På varv nio var det dags igen för Hamilton att vara involverad i en incident. Denna gång med teamkamraten Jenson Button. Bilarna körde ihop när Hamilton försökte ta sig förbi och Hamilton hamnade i muren och fick några kurvor senare parkera bilen på banan.
Det innebar att säkerhetsbilen kom ut igen, Hamiltons bil flyttades undan och loppet startade igen på varv tolv.
På det tjugonde varvet fick säkerhetsbilen komma ut igen eftersom det återigen börjat regna kraftigt och banan snabbt fyllt med vatten. Fem varv senare vinkades loppet av för att vänta ut regnet.

Enorma mängder regn öste ner över Montreal i ca två timmar.
Det tog strax över två timmar för loppet att komma igång igen och då återigen bakom säkerhetsbilen. Och när det 30:de varvet inleddes - fortfarande bakom sökerhetsbil - fick Jarno Trullis teamkompis i Lotus, Heikki Kovalainen, växelspaksproblem och parkerade i garaget. Sweet för team Trulli som därmed inte bara slog Kovalainen i kvalet utan också i loppet!

Saftey caren var flitigt använd under Kanadas GP.
Men det var inte slut där. Säkerhetsbilen kom ut på banan ytterligare en gång efter att Nick Heidfeld kört in i Kobayashis bakända och förstört framvingen. På väg tillbaka till depån trillade vingen av och Heidfeld körde över den och fick parkera den för dagen.
När banarbetarna skulle rensa bort delarna av framvingen som låg på banan, halkade en av dem inte bara en, utan två gånger och var nära att köras över av Petrov.
Med tio varv kvar av Kanadas GP gjorde så Vettel sin fjärde start bakom sökerhetsbilen och återigen flög han ifrån i ledningen. Men bakom lurade Jenson Button som efter en omkörning av både Michael Schumacher och Mark Webber plötsligt hade tagit sig från plats 21 till plats 2.

Button korsar mållinjen som vinnare i Kanadas GP ca 4 timmar efter starten.
Och på det absolut sista varvet kom han också ikapp Vettel som lett loppet från start. Jag måste erkänna att jag trodde på den regerande världsmästaren som etta i loppet i det läget, men ett misstag några kurvor innan mål för tysken, räckte för att Button skulle ta sin första seger för säsongen. Bittert för Vettel!
Jarno Trulli blev 17:de förare att korsa mållinjen. Visserligen var han sista av de bilar som tog sig i mål, men jag tycker ändå att det är bra för även om vissa säkert tycker att han kom sist, så tycker team Trulli att även bilarna som brutit är med i loppet och därför räknas. Det är väl inte Trullis fel att de andra väljer att bryta...
Ett händelserikt lopp som fick en fantastisk upplösning!
//L
Kvalet i Kanada

Vettel under kvalet till Kanadas GP.
Red Bull-bilen har hittills varit blixtsnabb i kurvorna men däremot har förarna tappat lite gentemot sina konkurrenter på raksträckorna. Därför är det mäkta imponerande när han inte bara är snabbast under kvalet, utan också sätter nytt banrekord samtidigt. Och Vettel är Vettel och allt han gör med en Formel 1-bil verkar fungera just nu. Och trots att tysken kraschade sin bil på fredagens sista tidsträning, finns det inget som stoppar honom just nu.

Massa, Vettel och Alonso efter kvalet till Kanadas GP.
Han startar i pole framför Ferraris Fernanso Alonso och Felipe Massa. Först på fjärdeplats startar Mark Webber och frågan är hur det kommer att gå för den gänglige australiensaren när starten går om några timmar.
För återigen har Red Bullteamet förtvivlat svårt att få bilens KERS att fungera. I loppet i Monaco kostade starten utan fungerande KERS Webber sex placeringar när bilarna släpptes iväg och det återstår att se hur de tacklar det denna gången.
Dessutom ska det bli spännande att se vilka strategier de olika stallen har i fråga om antal depåstopp. Spekulationerna gör gällande allt mellan två till fyra depåstopp och oavsett vad teamen väljer kommer det att bli ett riktigt bra lopp.

Trulli under kvalet till Kanadas GP.
Jarno Trulli misslyckades återigen att ta sig vidare till Q2, men denna gång gör det inte så mycket. Italienaren kvalade nämligen ut sin teamkompis Heikki Kovalainen och slog honom för första gången denna säsongen. Bådar gott inför loppet.

De La Rosa kraschade i sista träningen inför kvalet till Kanadas GP.
Noterbart är också att Michael Schumacher fått konkurrens om titeln "F1:s gamling". Nu har nämligen Pedro De La Rosa 40+ gjort honom sällskap och kommer att köra för Sauber Ferrari under Kanadas GP.
//L